Національна служба здоров’я України (НСЗУ) роз’яснила, в яких випадках медичний працівник має право звертатися до пацієнта для підтвердження дій у електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ). Причиною стали численні звернення громадян через підозрілі дзвінки від імені нібито лікарів.
У НСЗУ зазначили, що лікар або інший медпрацівник може зв’язатися з пацієнтом телефоном чи через месенджери лише в разі, якщо при перевірці виявлена помилка в персональних даних. У такому випадку пацієнта просять підтвердити інформацію за допомогою коду, який надходить SMS-повідомленням.</
Водночас у системі ЕСОЗ не існує поняття “тимчасової перереєстрації” чи її підтвердження через SMS. Подібні повідомлення, що ширяться мережею, є фейковими і можуть свідчити про шахрайські дії.
У яких випадках пацієнт отримує SMS з ЕСОЗ
Повідомлення з кодами підтвердження пацієнти отримують лише у визначених випадках:
- реєстрація або оновлення персональних даних;
- подача декларації з лікарем;
- створення плану лікування хронічних хвороб;
- запит доступу до медичних записів;
- отримання е-направлення, е-рецепта або електронного лікарняного.
Як діяти у разі сумнівного дзвінка
НСЗУ рекомендує перевіряти, чи справді телефонує ваш лікар або уповноважений представник медзакладу. Якщо виникає підозра, краще завершити розмову та самостійно зателефонувати до медичного закладу за офіційним номером.
“Жоден медпрацівник не має права запитувати у пацієнта банківські паролі, PIN-коди чи інші фінансові дані. Якщо це трапилось — варто негайно повідомити правоохоронні органи”, — наголошують у НСЗУ.
Для протидії дезінформації НСЗУ вже звернулася до Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки та до проєкту BRAMA. Відомство закликає громадян залишатися пильними та ділитися перевіреною інформацією.